VOCABULARUL LIMBAJULUI C++
În scrierea programelor în limbajul C/C++ pot fi folosite doar anumite simboluri care alcătuiesc alfabetul limbajului. Acesta cuprinde:
– Literele mari sau mici de la A la Z (a-z);
– Caracterul subliniere ( _ underscore), folosit, de obicei, ca element de legătura între cuvintele compuse;
– Cifrele zecimale (0-9);
– Simboluri speciale:
– Caractere:
– operatori (Exemple: +, *, !=);
– delimitatori (Exemple: blank (spaţiu), tab \t, newline \n, cu rolul de a separa cuvintele);
– Grupuri (perechi de caractere).
Grupurile de caractere, numire adesea separatori, pot fi:
– ( ) – Încadrează lista de argumente ale unei funcţii sau sunt folosite în expresii pentru schimbarea ordinii de efectuare a operaţiilor (în ultimul caz, fiind operator);
– { } – Încadrează instrucţiunile compuse;
– // – Indică începutul unui comentariu care se poate întinde până la sfârşitul liniei;
– /* */ – Indică începutul şi sfârşitul unui comentariu care poate cuprinde mai multe linii;
– ” ” – Încadrează o constantă şir (un şir de caractere);
– ‘ ‘ – Încadrează o constantă caracter (un caracter imprimabil sau o secvenţă escape).
UNITĂŢILE LEXICALE
Unităţile lexicale (cuvintele) limbajului C/C++ reprezintă grupuri de caractere cu o semnificaţie de sine stătătoare. Acestea sunt:
– Identificatori;
– Cuvinte cheie ale limbajului;
Identificatorii reprezintă numele unor date (constante sau variabile), sau ale unor funcţii. Identificatorul este format dintr-un şir de litere, cifre sau caracterul de subliniere (underscore), trebuie să înceapă cu o literă sau cu caracterul de subliniere şi să fie sugestivi.
Exemple: viteză, greutate_netă, Viteza, Viteza1, GreutateNetă
Identificatorii pot conţine litere mici sau mari, dar limbajul C++ este senzitiv la majuscule şi minuscule (case-sensitive). Astfel, identificatorii viteza şi Viteza sunt diferiţi.
Nu pot fi folosiţi ca identificatori cuvintele cheie. Identificatorii pot fi standard (ca de exemplu numele unor funcţii predefinite: scanf, clear, etc.) sau aleşi de utilizator.
Cuvintele cheie sunt cuvinte ale limbajului, împrumutate din limba engleză, cărora programatorul nu le poate da o altă utilizare. Cuvintele cheie se scriu cu litere mici şi pot reprezenta:
– Tipuri de date (Exemple: int, char, double);
– Clase de memorare (Exemple: extern, static, register);
– Instrucţiuni (Exemple: if, for, while);
– Operatori (Exemplu: sizeof).